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logiciels:cmt

Le pack de greffons CMT

Description

Le paquet cmt 1) est un ensemble logiciel composé de 64 greffons comprenant des outils pour le traitement du signal audio ainsi que des outils de synthèse et des générateurs.

Ils ont été développés principalement par Richard W.E. Furse qui est aussi le principal créateur du standard LADSPA, avec des greffons additionnels contribués par Jezar, David Bartold et Nathaniel Virgo. Il est l'un des premiers ensembles libres de greffons.

Les différents greffons

Nom Utilité Numéro identifiant Page dédiée à ce greffon
lpf Filtre passe-bas (un pôle). 1051 cmt-hpf-et-lpf
hpf Filtre passe-haut (un pôle). 1052 cmt-hpf-et-lpf
delay_0.01s Écho et/ou délai en ligne. Le temps de délai peut varier jusqu'à 0.01 seconde. Il n'y a pas de retour. 1053 cmt-delays
delay_0.1s Écho et/ou délai en ligne. Le temps de délai peut varier jusqu'à 0.1 seconde. Il n'y a pas de retour. 1054 cmt-delays
delay_1s Écho et/ou délai en ligne. Le temps de délai peut varier jusqu'à 1 seconde. Il n'y a pas de retour. 1055 cmt-delays
delay_5s Écho et/ou délai en ligne. Le temps de délai peut varier jusqu'à 5 secondes. Il n'y a pas de retour. 1056 cmt-delays
delay_60s Écho et/ou délai en ligne. Le temps de délai peut varier jusqu'à 60 secondes. Il n'y a pas de retour. 1057 cmt-delays
fbdelay_0.01s Délai en ligne avec retour. Le temps de délai peut varier jusqu'à 0.01 seconde. 1058 cmt-delays
fbdelay_0.1s Délai en ligne avec retour. Le temps de délai peut varier jusqu'à 0.1 seconde. 1059 cmt-delays
fbdelay_1s Délai en ligne avec retour. Le temps de délai peut varier jusqu'à 1 seconde. 1060 cmt-delays
fbdelay_5s Délai en ligne avec retour. Le temps de délai peut varier jusqu'à 5 secondes. 1061 cmt-delays
fbdelay_60s Délai en ligne avec retour. Le temps de délai peut varier jusqu'à 60 secondes. 1062 cmt-delays
sine_faaa Oscillateur sinusoïdal. La fréquence d'entrée est audio, l'amplitude d'entrée est audio. 1063 cmt-sine_faaa
sine_faac Oscillateur sinusoïdal. La fréquence d'entrée est audio, l'amplitude d'entrée est un contrôle. 1064 cmt-sine_faac
sine_fcaa Oscillateur sinusoïdal. La fréquence d'entrée est un contrôle, l'amplitude d'entrée est audio. 1065 cmt-sine_fcaa
sine_fcac Oscillateur sinusoïdal. La fréquence d'entrée est un contrôle, l'amplitude d'entrée est un contrôle. 1066 cmt-sine_fcac
amp_mono Amplificateur (mono). 1067 cmt-amps
amp_stereo Amplificateur (stéréo). 1068 cmt-amps
noise_source_white Générateur de bruit blanc. 1069 cmt-noise_source_white
am Modulateur d'amplitude. 1070 cmt-am
mixer Mixeur (stéréo vers mono). 1071 cmt-mixer
compress_peak Compresseur simple (détecteur de pic d'enveloppe). 1072 cmt-compressors
compress_rms Compresseur simple (détecteur d'enveloppe RMS). 1073 cmt-compressors
expand_peak Expandeur simple (détecteur de pic d'enveloppe). 1074 cmt-expanders
expand_rms Expandeur simple (détecteur d'enveloppe RMS). 1075 cmt-expanders
limit_peak Limiteur simple (détecteur de pic d'enveloppe). 1076 cmt-limiters
limit_rms Limiteur simple (détecteur d'enveloppe RMS). 1077 cmt-limiters
track_peak Détecteur d'enveloppe (pic). 1078 cmt-envelope_trackers
track_rms Détecteur d'enveloppe (RMS). 1079 cmt-envelope_trackers
track_max_peak Détecteur d'enveloppe (pic maximum). 1080 cmt-envelope_trackers
track_max_rms Détecteur d'enveloppe (RMS maximum). 1081 cmt-envelope_trackers
peak Visualiseur de contrôle de pic. 1082 cmt-peak
null_ci Greffon vide (Entrée de contrôle). 1083 cmt-null_ci
null_ai Greffon vide (Entrée audio). 1084 cmt-null_ai
null_co Greffon vide (Sortie de contrôle). 1085 cmt-null_co
null_ao Greffon vide (Entrée audio). 1086 cmt-null_ao
encode_bformat B-Format Encoder. This plugin encodes ambisonic B-Format audio using the inverse square law but no filtering, reverb or delay. 1087 cmt-encode_bformat
encode_fmh FMH-Format Encoder. This plugin encodes ambisonic FMH-Format audio using the inverse square law but no filtering, reverb or delay. 1088 cmt-encode_fmh
fmh2bf FMH-Format to B-Format. This plugin simply discards the R, S, T, U and V channels but is included for clarity. 1089 cmt-fmh2bf
bf2stereo B-Format to Stereo Ambisonic Decoder. This plugin only actually uses its W and Y input signals and does not use UHJ. 1090 cmt-bf2stereo
bf2quad B-Format to Quad Ambisonic Decoder. This plugin only actually uses its W, Y and Z input signals. 1091 cmt-bf2quad
bf2cube B-Format to Cube Ambisonic Decoder. 1092 cmt-bf2cube
bf2oct FMH-Format to Octagon Ambisonic Decoder. This plugin only actually uses its W, X, Y, U and V inputs. 1093 cmt-bf2oct
bf_rotate_z B-Format Rotation (Horizontal). This plugin rotates an B-Format encoded soundfield around the Z-axis. 1094 cmt-bf_rotate_z
fmh_rotate_z FMH-Format Rotation (Horizontal). This plugin rotates an FMH-Format encoded soundfield around the Z-axis. 1095 cmt-fmh_rotate_z
grain_scatter Granular Scattering Processor. This plugin generates an output audio stream by scattering short `grains' of sound from an input stream. It is possible to control the length and envelope of these grains, how far away from their source time grains may be scattered and the density (grains/sec) of the texture produced. 1096 cmt-grain_scatter
wsshape_sine Raboteuse d'onde (basée sur des sinusoïdes). 1097 cmt-wsshape_sine
identity_audio Identity (Audio). 1098 cmt-identity_audio
identity_control Identity (Control). 1099 cmt-identity_control
freeverb3 Freeverb (version 3). Cette réverbération est un portage direct du code source disponible en “domaine public” de Jezar @ Dreampoint. 1123 cmt-freeverb3
analogue Analogue Synthesizer Voice. Contains two audio oscillators, one LFO, and three ADSRs. There are five waveforms available for the DCOs: Sine, Triangle, Square, Sawtooth, and Fullwave rectified sine. The DCOs may be frequency modulated and/or pulse width modulated by the LFO. 1221 cmt-analogue
organ Organ Voice with Configurable Harmonics. The user may control the loudness of the harmonics. There are three additional tones that may be enabled and combined: brass, flute, and reed. Two ADSRs control the envelope for the upper and lower harmonics. 1222 cmt-organ
syndrum Batterie synthétique. 1223 cmt-syndrum
vcf303 VCF 303. A TB-303 resonant filter clone. 1224 cmt-vcf303
canyon_delay Délai “canyon”. Un délai stéréo profond et vénère avec des filtres passe-bas intégrés. 1225 cmt-canyon_delay
phasemod Phase Modulated Synthesizer Voice. Contains six audio oscillators, each oscillator phase modulates the next. If a modulation coefficient is zero, then the former oscillator's output is summed with the module's output. DCO1's phase modulation parameter specifies an offset not a coefficient. Example modulation parameters {1.0, 0.5, 0.0, 0.5, 0.2, 0.0} for all six oscillators results in the output function: DCO2 (phase = DCO1 (phase = 1.0) * 0.5) + DCO5 (phase = DCO4 (phase = DCO3 (phase = 0.0) * 0.5) * 0.2) + DCO6 (phase = 0.0). Each oscillator's output is bounded by -1.0 and 1.0, or -360o and 360o. 1226 cmt-phasemod
lofi Lo Fi. Simule de vieux équipements audio. Ajoute de la distorsion, de la limitation de bande passante, de la compression, et des craquements sur l'audio. 1227 cmt-lofi
pink_interpolated_audio Interpolated pink noise. Pink noise is a kind of random one-dimensional fractal. This plugin approximates the effect of an extreme low pass filter on a pink noise signal. It is useful as a natural-sounding continuously varying control signal with long-term trends as well as short-term variation. If you use it to control the pitch of a sine wave it can sound a bit like wind blowing. Notice that the average value tends to gradually drift over long periods of time. This is in the nature of pink noise, and so can't be helped. 1841 cmt-pink_interpolated_audio
pink_sh Sample and hold pink noise. Similar to pink, but with stepped instead of interpolated output. 1843 cmt-pink_sh
pink_full_frequency Pink noise simulation with a full frequency range. You can low pass filter this to get a similar effect to the interpolated pink noise generator. 1844 cmt-pink_full_frequency
hard_gate Noise-gate ferme et intraitable. Si la valeur absolue du signal descend en dessous du seuil, elle est mise à zéro. Il n'y a pas d'anti-aliasing. 1845 cmt-hard_gate
disintegrator distorsion qui amplifie des demi-cycles hasardeux de son entrée en les multipliant. Mettre le multiplicateur à 0 et varier la probabilité pour obtenir un effet de fondu bizarre, ou mettre le multiplicateur à -1 et la probabilité à 0,5 pour que des sons mélodiques deviennent des bruits. 1846 cmt-disintegrator
sledgehammer A Dynamic Sledgehammer, which you can use to bash your signals into shape. It's basically a very simple and heavy compressor with a sidechain. Try it with a pad sound as the carrier and a drum loop as the modulator. Also, you can get some nice “Satan Maximiser”-style distorsion by not connecting the modulator (set it's influence to 0) and putting the rate up to around 0.1. 1848 cmt-sledgehammer
logistic Logistic Map chaotic stepped control generator. The logistic map is a classic example from chaos theory. It can be summarised by the formula “x := r*x*(1-x)”. With r<3, x just converges to a constant value. With r just greater than 3 it oscillates with period 2. at about 3.45 the period doubles again to 4. These period doublings occur at smaller and smaller increments of r, until at about 3.5699 there have been an infinite number and the signal never repeates. Between this value and 4 the system exhibits chaotic behaviour (although there are regions of periodicity). Papers are still being published today on the subject of this system's behaviour. This plugin iterates this map at a given frequency to produce a stepped signal, which is scaled to lie in the range (-1,1). When this signal is used as a frequency control it can sometimes sound quite musical. 1849 cmt-logistic

Voir : Ambisonie.

Utilisation

Les greffons du paquet cmt s'utiliseront à l'aide de tout hôte de greffon en format LADSPA.

Ressources en français

Externe

1) Computer Music Toolkit en anglais, ce qui signifie “boîte à outils pour la musique par ordinateur”
logiciels/cmt.txt · Dernière modification: 19/09/2016 22:29 par trebmuh